طبق ادعای مکدونالد و اسکات، نخستین گونه تبلیغات همان چیزی بوده است که امروزه "تبلیغات محیطی" نامیده میشوند. تصویری که مشاهده می کنید مربوط به اولین تبلیغ کوکا کولا در سال 1895 میلادی می باشد.
اولین تبلیغ کوکاکولا که یک تبلیغ چاپی بود (تصویر بالا) بازیگر زن جوانی به نام هیلدا کلارک را نشان می داد که کوکاکولا در کنار تابلوی « فقط ۵ سنت » این تبلیغ خانم کلارک را در حال نوشیدن نشان می داد. اما اگر بخواهیم به بررسی دقیق تاریخچه تبلیغات بپردازیم باید به سالهای قبل از میلاد سفر کنیم. به تبلیغاتی بسیار مبتدی و بدون استفاده از بیلبورد یا امکانات تبلیغاتی پیشرفته بلکه تنها با استفاده از کاغذ پوستی یا دیوار های سنگی. در مصر باستان سنگ نگاره هایی کشف شده که نشان دهنده این قدمت است. یا جارچی هایی که وظیفه آنها در هر کشوری اعلام اخبار و اطلاعات مهم کشور به مردم بوده در شهر باستانی آتن از آنها استفاده متفاوتی می شد. جارچی ها توسط فروشندگان کالاهای مختلف استخدام می شدند . این جارچی ها در شهر ها و کوچه خیابان ها راه میفتادند و کالاهای مختلف رو تبلیغ می کردند. اینها اطلاعاتی است که برای ما مشهود است. ممکن است تاریخچه تبلیغات به روش های گوناگون یا حتی روش های ساده تر خیلی قدیمی تر باشد
صنعت چاپ در تبلیغات
یکی از واقعه هایی که در تاریخچه تبلیغات تاثیر بسزایی داشت ظهور صنعت چاپ بود. بی شک صنعت چاپ گوتنبرگ و چاپ اولین کتاب تورات برای شما آشناست . گوتنبرگ در سال 1456 صنعت چاپ را در آلمان اختراع کرد. پس از این اختراع، مطبوعات و نوشته های چاپی در سراسر دنیا رواج پیدا کرد. حدود 27 سال بعد یعنی در سال 1477 اولین تبلیغات چاپی توسط ویلیام کاکستون به زبان انگلیسی منتشر شد و این موضوع سرآغاز تبلیغات چاپی در سراسر جهان گردید. در این دوران هست که شاهد پر شدن دیوارهای شهر از انواع تبلیغات چاپی هستیم. در قرن بیستم اما رسانه های تبلیغاتیِ دیگری به ترتیب به صحنه آمدند. در آن دوران تبلیغ با متن های زیاد و بدون تصویر رواج داشت اما در سال 1920 تبلیغات چاپی با اولین رقیب خود یعنی "رادیو" روبه رو شد. برخلاف رسانههای فیزیکی و چاپی، رادیو میتوانست با سرعت بیشتری سرار شهر یا کشور تبلیغ کند. تبلیغات چاپی هم که قصد عقب نشینی نداشت، برای رقابت با رادیو شروع به استفاده از تصاویر کرد و طراحان تبلیغاتی که ناظر فرو رفتن صنعت چاپ در باتلاق بودند با تبدیل کردن تبلیغات چاپی به فضایی بصری تصمیم به نجاتش گرفتند در حالی که رادیو قدرت نمایش تصویر را نداشت. در سال 1939 رقیب بزرگتری وارد این رقابت شد. اختراع تلویزیون، باعث شد صنعت چاپ دیگر، تنها رسانه تصویری برای تبلیغات نباشد. اولین تبلیغ تلویزیونی که پخش شد، این رسانه به سرعت به یکی از در دسترس ترین رسانه های تبلیغاتی آن زمان شد. این صنعت برای تکامل بهتر و همگام شدن با ذائقه مخاطبین تصمیم گرفت تا برای تصاویر (به ویژه تصاویر رنگی) جایگاه سازی بهتری انجام دهد. دهه های 60 تا 80 میلادی در صنعت چاپ را اغلب به عنوان عصر طلایی تبلیغات می شناسند. دست و پا زدن و تلاش زیاد برای بقا باعث شکوفایی صنعت چاپ در این دوره شد. انقلاب خلاقانه ای که صورت گرفت، ادغام روانشناسی و تحقیقات هدفمند برای بیرون کشیدن خلاقیت های تبلیغاتی بود. تبلیغات چاپی با جسارت زیادی این خلاقیت را در استفاده از فضا، رنگ و ایده های انتزاعی تر برای بازاریابی محصولات و خدمات نشان داد. دهههای 80 و 90 همه چیز در آرامش به پیش می رفت تا اینکه رقیب نهایی تبلیغات چاپی یعنی اینترنت وارد فضای تبلیغاتی شد و همانند رقبای قبلی تبلیغات چاپی تغییراتی را در عصر تبلیغات رقم زد. با وجود همه پیشرفتهای فناوری ، چاپ هنوز هم تنها راهی است که مخاطب میتواند به صورت فیزیکی با تبلیغات تعامل داشته باشد. چاپ قطعا نقش مهمی در بسیاری از کمپین های تبلیغاتی ایفا کرده و میکند. بدون صنعت چاپ نه ذهن بشر توسعه ای شایان ذکر پیدا می کرد و نه تبلیغات قدمی به جلو بر میداشت. صنعت چاپ مهم ترین مهره در به دست آمدن تبلیغات به سبک امروزیست. >