رعایت چه مواردی باعث بازخورد هرچه بهتر و بیشتر در تبلیغات محیطی میشود؟ یا به زبانی ساده چه تبلیغی پر سود است؟
با توجه به رقابت زیاد در تبلیغات، در نظر گرفتن این مسئله که چگونه به درست ترین روش ممکن مخاطب را جذب کنیم موضوعی حائز اهمیت میباشد.

مشخص کردن جامعه هدف و شناخت مشتریان

مقدمه اقدام برای هر تبیلغ، تعیین بازار هدف یعنی شناخت افرادی است که در بازار می بایست هدف شما باشند و مخاطب قرارگیرند. هدف از تبلیغات، عمدتا فروش بیشتر محصول یا خدمات شماست پس بنابراین برای شروع، پیدا کردن مخاطبی که خریدار خدماتتان باشد اصل بسیار مهمی است و بدون در نظر گرفتن این موضوع تبلیغات بصورت پراکنده انجام میگیرند و انسجام و بازخورد خوبی نسبت به تبلیغات بازاریابی شده ندارند.

بازاریابی هدفمند شامل تجزیه بازار به بخش‌های مختلف و سپس تمرکز بازاریابی بر مشتریانی است که نیازها و خواسته‌های آن‌ها با محصول یا خدمات شما مطابقت بیشتری دارد.

دانستن این موضوع که محصول یا خدمات شما برای چه قشری از جامعه جذابیت بیشتری دارد و یا نیاز کدام قشر را برطرف میکند به تاثیربخشی خالص هرچه بیشتر تبلیغات شما کمک میکند.

 

ایده پردازی تاثیر گذار برای تبلیغات

روزانه از ده ها یا حتی صدها تبلیغی که از کنار آنها بی توجه گذر میکنیم به طور میانگین تنها یک یا دو عدد از آنها قابلیت ماندگاری در ذهنمان را دارند.
اما ویژگی خاص این تبلیغات چیست که باعث ماندگاری در ذهن حتی بعد از چندین سال میشود؟
یکی از شرط های مهم ایجاد یک تبلیغ تاثیر گذار، ایده پردازی خلاقانه و یکتا میباشد.
خلاقیت عنصر سازنده تبلیغات است که به کمک آن می توانید بودجه های کم را به بالاترین اثربخشی برسانید و از ازدحام تبلیغاتی موجود عبور کنید و تبلیغاتی به یادماندنی‌ برای مخاطبان خود ایجاد کنید.
سرمایه گذاری برروی یک تبلیغ هدفمند و خلاقانه یک سرمایه گذاری بصرفه ای است که بیشتر از اینکه صرف هزینه زیاد داشته باشد به صرف “زمان” و “تفکر” بیشتری نیاز دارد.
خلاقیت بر گرفته از نیروی فکری گسترده بوده و زمانی که شما به ابعاد متنوع موضوع مورد نظر به خوبی فکر کنید و کمی هم سلیقه و هنر وارد تفکرتان کنید میتوانید ایده پردازی خلاقانه تبلیغاتی مناسبی برای کسب و کار خود فراهم آورید و ضریب تاثیر تبلیغات را چندبرابر کنید.

بازاریابی هدفمند شامل تجزیه بازار به بخش‌های مختلف و سپس تمرکز بازاریابی بر مشتریانی است که نیازها و خواسته‌های آن‌ها با محصول یا خدمات شما مطابقت بیشتری دارد.

دانستن این موضوع که محصول یا خدمات شما برای چه قشری از جامعه جذابیت بیشتری دارد و یا نیاز کدام قشر را برطرف میکند به تاثیربخشی خالص هرچه بیشتر تبلیغات شما کمک میکند.

 

انتخاب لوکیشن بیلبورد مناسب


زمانی که خودرو شما خراب میشود اگر شما به تمام میوه فروشی های شهر مراجعه کنید بازهم بی نتیجه است.
احتمالا با کمی مکث در مثال بالا خیلی واضح به اصل مطلب یعنی اهمیت انتخاب مکان تبلیغات پی ببرید.
انتخاب محل بیلبورد از دیگر گزینه های مهمی است که رعایت آن بازخورد خالص تری را برای تبلیغات شما دربر خواهد داشت و باعث می شود بودجه بندی در قسمت بازاریابی به شکل صحیح و بهینه برای .رسانه‌ها تقسیم شود
عوامل زیادی در تصمیم گیری انتخاب یک لوکیشن مناسب برای تبلیغات دخیل اند:
– انتخاب لوکیشن بر اساس سبک زندگی، فرهنگ و سطح تفکر آن منطقه
– در نظر گرفتن نوع تردد ها در محور هایی که بیلبورد ها در ان قرار میگیرند برای مثال محوری که به یک شهر صنعتی ختم میشود مناسب تبلیغ برند های صنعتی می باشد.
– نزدیک بودن تابلو یا سازه تبلیغاتی به محل کسب و کار های مربوط به موضوع مدنظر شما
– تعداد تردد در محور یا لوکیشن مد نظر
– توجه به عواملی مثل سن، جنسیت، تحصیلات، وضعیت تاهل و درآمد میانگین مخاطبان لوکیشن مدنظر
– و…

زمانبندی مناسب

مبحث اهمیت زمان بندی مناسب در تبلیغات را با ذکر این مثال توضیح می دهیم:
یک محصول بستنی هرچند جذاب اگر در زمستان تبلیغ شود چه بازخوردی دارد؟
یا یک پکیج گرمایشی اگر تبلیغات خود را در اوج گرمای تابستان انجام دهد چه میشود؟
این ساده ترین مثال برای درک اهمیت زمان بندی مناسب در تبلیغات است اما زمان بندی مناسب تنها در نظر گرفتن گرما یا سرما نیست بلکه پارامتر های فراوانی است که متناسب با هر برند متغیر و متفاوت است.
برخی از پارامتر هایی که لازمه یک زمان بندی مناسب در تبلیغات است:
-خودداری از انجام تبلیغ زودتر از موعد و قبل از تشکیل و تکمیل خدمات، استراتژی ها، نقص های رفع نشده و…
-در نظر گرفتن مناسبت های سالانه کشور
برای مثال یک تبلیغ یک برند پوشاک یکماه قبل از تعطیلات عید نوروز بازخورد خوبی را به دنبال دارد.
– یادآوری مستمر محصول یا خدمات به مشتریان (ممکن است مخاطب زمانی تبلیغ شمارا مشاهده کند که توانایی یا موقعیت خرید محصول یا خدمات شمارا نداشته باشد اما در صورتی که تبلیغات شما به صورت مستمر ادامه پیدا کند، احتمال خرید مخاطب در آینده بیشتر میشود)
– تبلیغ در زمانی که خدمات شما نیاز بزرگی را برطرف میکند یا خدمات متفاوتی برای ارائه دارید.
زمان بندی مناسب برای تبلیغات جلوی هدر رفت بودجه را میگیرد، تبلیغات شمارا به بیشترین بازدهی میرساند و باعث استفاده حداکثری خود از تبلیغات میشود.

طراحی مناسب

مرحله ای مهم در پروسه تبلیغات، زمان برخورد بصری مخاطب با تبلیغ شماست و مهم تر از آن، واکنشی است که مخاطب در مواجهه با دیدن تبلیغات شما نشان میدهد. از آن جایی که تبلیغات بودجه و هزینه ای محدود دارد باید سعی کنیم بهترین و اثر گذارترین طرح را برای مخاطب به نمایش بگذاریم.
مسئله شکل گیری یک ارتباط بصری در یک اثر طراحی گرافیک تبلیغاتی عبارت از نوعی فهم است که با .عمل دیدن و کشف پیام بصری از سوی مخاطب انجام می پذیرد
در واقع ارتباط شکل نمیگیرد مگراینکه یک وجه اشتراکی بین دوسوی ارتباط وجود داشته باشد. ایده پردازی و استفاده از خلاقیت در طراحی شیوه ای هستند که می توانند طراحی گرافیک را در شکل گیری این ارتباط و به اشتراک گذاشتن معنای مورد نظر، یاری کند و هرچه قدر این بیان، قابلیت تفسیر پذیری بیشتری داشته باشد، میتواند موفق تر و تاثیرگذارتر باشد.
لحظه ای فکر کنید
چه تبلیغاتی مدت ها است که در ذهنتان جای گرفته و فراموش نشده؟
آنها از چه ویژگی هایی برخوردار هستند؟
قطعا بارزترین ویژگی آنها ایده پردازی و طراحی گرافیک آنها هستند
برخی از مواردی که در نظر گرفتن آنها باعث خلق یک اثر گرافیکی بی نقص میشود:
– بکار گیری نهایت خلاقیت در طراحی
– تامل برانگیز بودن طراحی و ایجاد کنجکاوی برای مخاطب
– استفاده از فونت های مناسب و خوانا برای متن ها در طراحی
– استفاده هوشمندانه از رنگ های مناسب و جذاب در طراحی
– ساده و یکپارچه بودن طراحی
– پرهیز از اضافه گویی
– استفاده از طرح یا المان هایی با ماندگاری بالا در ذهن مخاطب
– استفاده آگانه از تصویر
– رعایت وضوح انتقال مطلب در کنار کنجکاوی

در صورت در نظر گرفتن تمامی موارد نام برده شده در استراتژی تبلیغات، دست به خلق تبلیغاتی موفق و پربازده خواهید زد که از هرجهت باعث رشد برندتان خواهد شد.